ETUSIVU
LINKIT
14.9.2012

Toiminnan laajeneminen

Yhdistysten perustaminen merkitsi aiempaa järjestäytyneempää toimintaa ja seurojen pidon vilkastumista. Vastuu seurojen järjestämisestä oli nyt rauhanyhdistysten johtokunnilla. Seuraava suuri ponnistus oli toimitalojen rakentaminen. Laitasaari sai oman toimitalonsa vuonna 1955 ja samana vuonna muhoslaiset perustivat rakennusrahaston varojen keräämiseksi. Muhoksen rauhanyhdistyksen toimitalo rakennettiin sitten 1960-luvun alussa tontille, jolla se edelleenkin sijaitsee.  Toimitalon ensimmäinen suuri laajennus ja peruskorjaus valmistui parinkymmenen vuoden kuluttua, elokuussa 1981. Toisen kerran rakennusta jouduttiin laajentamaan jo 1990-luvun lopulla.  Yhdistettyä toimitalon avajaisia ja rauhanyhdistyksen ”myöhästyneitä” 50-vuotisjuhlia vietettiin lokakuun alussa 1999.

Viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana rauhanyhdistyksen toiminta on saanut nykyiset muotonsa. Lapsiperheiden määrän lisäännyttyä aloitettiin 1970-luvun loppupuolella rauhanyhdistyksen oma lapsi- ja nuorisotyö: pyhäkoulu, päiväkerho, raamattuluokka ja lasten kesäleirit. Eri-ikäisille ja erilaisissa elämäntilanteissa oleville tarkoitetut kerhot, leirit, retket ja virkistysillat ”tulivat ohjelmaan” 1980-90-luvuilla. Tärkeimpänä toimintamuotona ovat kuitenkin aina olleet seurat. Eri toimintojen järjestämisvastuuta on jaettu johtokunnalta toimikunnille. Työmuotojen monipuolistuessa on haluttu muistaa se, että yhdistyksen toiminta erilaisine muotoineen on omaan aikaansa kuuluvaa ”siionin talostelua”. Rauhanyhdistyksen toiminnassa tärkeintä on Jumalan sanan esillä pitäminen sekä uskonkilvoittelun ja kotien kristillisen kasvatustyön tukeminen.

kuva