ETUSIVU
LINKIT
14.9.2012

Yhdistyksen perustaminen

Toinen voimakas herätyksen aika oli sotaa edeltävinä vuosina. Evankeliumi puhutteli pula-aikana erityisesti paikkakunnan nuorisoa. Oman rauhanyhdistyksen perustaminen tuli sotien jälkeen ajankohtaiseksi ja välttämättömäksi. Pöytäkirjan mukaan 7. päivä maaliskuuta 1948 Lievolan talossa pidetyssä yhdistyksen perustavassa kokouksessa hyväksyttiin yksimielisesti yhdistyksen säännöt ja käytännön asioita hoitamaan valittiin johtokunta. Valituiksi tulivat kelloseppä Paavo Moilanen, emäntä Aino Keränen, maanviljelijät Arvo Juvani ja Matti Juvani, työnjohtaja Olavi Vilmi, maanviljelijä Iisak Similä sekä sisaret Jenni Tomperi, Katri Rantakangas ja Aili Juvani. Varajäseniksi johtokuntaan valittiin Kalle Keränen ja Lyydia Honkanen.

Laitasaareen oma rauhanyhdistys oli perustettu jo edellisenä vuotena. Kylmälänkylällä rauhanyhdistyksen toiminta aloitettiin vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Jäsenten ikääntymisen ja poismuuton takia sen toiminta jouduttiin lakkauttamaan 1975 ja se yhdistettiin Muhoksen rauhanyhdistykseen.

Sääntöjensä mukaan yhdistyksen tarkoituksena on "herättää ja elvyttää kristillistä uskonelämää sekä edistää kristillissiveellisten elämäntapojen, kansanraittiuden ja isänmaallisen mielen vakiinnuttamista kansan keskuudessa."

kuva